Treenaaja tarvitsee enemmän proteiinia

Käsipaino kuntosalilla

Jos olet fyysisesti aktiivinen ja treenaat, proteiinin tarpeesi voi olla keskimääräistä suurempi.

Keskimäärin suositeltu proteiinimäärä vuorokaudessa on Suomessa 1,1-1,3 g per painokilo.* 1,1 g tarkoittaa 70 kg:n painoisella henkilöllä 77 g ja 90 kg:n painoisella henkilöllä 99 g proteiinia päivässä. 

Urheilijoilla optimaalinen proteiinimäärä voi olla 1,4–2,0 grammaa kehonpainokiloa kohden vuorokaudessa. Kun tavoitellaan lihaskasvua, saattaa olla hyötyä vielä suuremmasta proteiinimäärästä (2,0–2,5 g/kg/vrk). **

Proteiini edistää lihasmassan kasvua, joten osana tasapainoista ja monipuolista
ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja, sen saanti on liikkujalle tärkeää.

Määrän lisäksi myös proteiinin laadulla on väliä. Proteiinit muodostuvat aminohapoista, joita useita erilaisia. Aminohappokoostumus vaikuttaa proteiinin laatuun.*

Osa aminohapoista on välttämätöntä saada ruoasta, koska ihmisen keho ei pysty muodostamaan niitä itse. Kananmunan valkuaisen proteiini imeytyy tehokkaasti elimistöön ja sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja. 

Välttämättömiä aminohappoja ovat isoleusiini, leusiini, lysiini, metioniini, fenyylialaniini, treoniini, tryptofaani sekä valiini ja kasvaville lapsille lisäksi histidiini ja arginiini. Kananmunan valkuaisesta saat näitä kaikkia.

Kananmunanvalkuaisessa on myös kaikkia haaraketjuisia aminohappoja (BCAA), eli leusiinia, isoleusiinia ja valiinia.

WhitePRO™ sisältää laadukasta, luonnollista proteiinia ilman lisäaineita!

*www.ruokatieto.fi

**https://terveurheilija.fi/urheilijanravitsemus/
ravintoaineet/#proteiinit

Lue lisää aminohapoista ja proteiineista.

WhitePRO™-tuotteiden ravintosisällön voit tarkistaa tästä.
Kananmunan valkuaisen aminohappokoostumuksen näet täältä.