Ikääntyessä proteiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota

Ikääntyessä proteiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota

Ikääntyneillä on yksilöllinen energiantarve, joka riippuu mm. lihasmassan määrästä, fyysisestä aktiivisuudesta ja hormonaalisista tekijöistä. Energiantarpeen väheneminen ikääntyessä edellyttää, että riittävään energian sekä proteiinin saantiin kiinnitetään huomiota.*

Proteiinin tarve voi lisääntyä mm. sairauksien tai leikkausten myötä. Jos toimintakyky heikkenee, proteiinin saanti voi jäädä alle suositusten. Yli 65-vuotiaille suositellaan päivittäiseksi proteiinin saanniksi 1,2–1,4 g/painokilo. Sairaudesta toipuville saantisuositus on korkeampi eli n. 1,5 g/painokilo/vrk. *

Osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja, proteiini myös edistää lihasmassan kasvua.

WhitePRO ™ on sopiva proteiininlähde ikääntyvälle, koska se on helposti nieltävää ja sekoittuu hyvin vaikkapa puuroon tai kahvikupilliseen. Proteiini on kananmunan luontaista proteiinia ja sen maku on neutraali, mikä tekee siitä monikäyttöisen ja helposti käyttöön omaksuttavan. 

Lähteet:

* Ikääntyneiden ruokasuositus. (Valtion ravitsemusneuvottelukunta & Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Vireyttä seniorivuosiin – Ikääntyneiden ruokasuositus. Helsinki 2020)

WhitePRO™-tuotteiden ravintosisällön voit tarkistaa tästä.